20 Νοε 2008

Ο ανεκπλήρωτος μοντερνισμός του δασκάλου


Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου στην αίθουσα τέχνης «William James» (Υμηττού 64, Χολαργός, τηλ: 2106534326, http://www.wjames.gr/) η έκθεση ζωγραφικών έργων, σχεδίων και χαρακτικών του Ευθύμιου Παπαδημητρίου (1895-1958). Ο ζωγράφος και χαράκτης υπήρξε από τους θεμελιωτές νεοελληνικής χαρακτικής. Μαζί με τους Δημήτρη Γαλάνη, Άγγελο Θεοδωρόπουλο, Δημήτρη Γιαννουκάκη και Γιάννη Κεφαλληνό, έθεσε τις βάσεις για την αναγέννηση της χαρακτικής τέχνης στην Ελλάδα. Άφησε σοβαρό χαρακτικό έργο, κυρίως κατά την τελευταία δημιουργική περίοδο του (1948-1958). Οι ξυλογραφίες αυτής της περιόδου είναι δουλεμένες με έντονη κυβιστική αλλά και αφαιρετική διάθεση, ένδειξη της επιρροής που δέχθηκε από τα ευρωπαϊκά ρεύματα. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Δεκεμβρίου.

Ο Παναγιώτης Σ. Παπαδόπουλος γράφει για τον Ευθύμιο Παπαδημητρίου:

«Μέχρι το τέλος της ζωής του, ο καλλιτέχνης πίστευε στην τέχνη του πειραματισμού και της αδιάκοπης προσπάθειας. «Ars inveniendi», μια τέχνη που επιδιώκει να διαμορφώσει την εικαστική της γλώσσα ξανά και ξανά. Σαν να θεωρεί ότι ο πειραματισμός πρέπει να αποτελέσει το κατεξοχήν εργαλείο του καλλιτέχνη. Από τον εξπρεσιονισμό του μεσοπολέμου στη χαρακτική του Αγίου Όρους και μετά στον αναλυτικό κυβισμό. Μάλιστα, δεν αναφερόμαστε σε μια γραμμική πορεία που ακολουθείται, αλλά σε διαφορετικές γλώσσες που μιλιούνται την ίδια χρονική στιγμή. Στην ενότητα του Αγίου Όρους παρατηρούμε την αιχμηρή εξπρεσιονιστική χάραξη, μια ενδιαφέρουσα διατύπωση της αγιογραφίας αλλά και φόρμες που παραπέμπουν στον κυβισμό. Συνήθιζε να λέει ο Παπαδημητρίου ότι για να κάνεις χαρακτική χρειάζεται ένα ξύλο και ένας σουγιάς. Δεν ήταν σχήμα λόγου. Οι περισσότερες από τις ξυλογραφίες του σε πλάγιο ξύλο, έγιναν με ένα σουγιά πάνω σε κοντραπλακέ και σανίδες. Στο έργο του δεν θα δεις τη λεπτή τεχνική με τις πολλές, λεπτές χαράξεις, τις κομψές γραμμώσεις που αναζητάς –για παράδειγμα– στον Κεφαλληνό. Συνειδητά ο χαράκτης επιλέγει να χαράζει απότομα και κοφτά. Αρκετές παραδόσεις θα βρεθούν στο έργο του».

Δεν υπάρχουν σχόλια: